Direkt zur Hauptnavigation, zur Unternavigation dem Inhalt oder zum Seitenfuß

Completed Studies

With the exception of the Institutional Evaluation of the “Haus der kleinen Forscher” Foundation, all these studies are available in German only. Our translations of the titles appear below in square brackets:

  • EASI Science and EASI Sience-L: Studies on the Impact of Early Childhood Science Education (2013-2017)
    Conducted by: IPN Kiel, Prof. Dr. Mirjam Steffensky; Freie Universität Berlin, Prof. Dr. Yvonne Anders; Goethe-Universität Frankfurt, Prof. Dr. Ilonca Hardy; Universität Koblenz-Landau, Prof. Dr. Miriam Leuchter (EASI Science)
    Summary of Results EASI Science (PDF)

    Conducted by: Universität Regensburg, Prof. Dr. Astrid Rank; Universität Koblenz-Landau, Prof. Dr. Anja Wildemann; Universität Heidelberg, Prof. Dr. Sabina Pauen; Universität Augsburg, Prof. Dr. Andreas Hartinger (EASI Science-L)
    Summary of Results EASI Science-L (PDF)

    Background and Commentary on the EASI Impact Studies

    Studies on the Impact of Early Childhood Science Education

  • Institutionelle Evaluation der Stiftung "Haus der kleinen Forscher" [Institutional Evaluation of the "Haus der kleinen Forscher" Foundation(2013)
    Conducted by: External evaluation panel, chaired by Prof. Dr Olaf Köller, IPN Kiel

  • Studie zur Zertifizierung von Einrichtungen als "Haus der kleinen Forscher" [Study on the Certification of Institutions as a “Haus der kleinen Forscher” ] (2012-2013)
    Conducted by: Freie Universität Berlin; Prof. Dr Yvonne Anders, M.A. Itala Ballaschk

  • Forschungs- und Entwicklungsprojekt "Frühe Technische Bildung"[Research and Development Project, “Early Technical Education”] (2011-2013) 
    Conducted by: Karlsruhe University of Education; Dr Maja Jeretin-Kopf, Prof. Dr Walter Kosack, Prof. Dr Christian Wiesmüller

  • Prozessbezogene Qualitätskriterien für den naturwissenschaftlichen Unterricht – Zehn Kriterien für wirksames didaktisches Handeln im Elementar- und Primarbereich [Process-Oriented Quality Criteria for Science Education – Ten Criteria for Effective Educational Action in Pre-Primary and Primary Education] (2013)
    Conducted by: Freie Universität Berlin, Prof. Dr Jörg Ramseger

  • Zieldimensionen naturwissenschaftlicher Bildung im Grundschulalter und ihre Messung [Dimensions of the Objective of Primary School Science Education and their Measurement] (2012)
    Conducted by: Freie Universität Berlin, Prof. Dr Yvonne Anders; Goethe University Frankfurt, Prof. Dr Ilonca Hardy; LMU Munich, Prof. Dr Beate Sodian; IPN Kiel, Prof. Dr Mirjam Steffensky

  • Zieldimensionen naturwissenschaftlicher Bildung im Kita-Alter und ihre Messung [Dimensions of the Objective of Preschool Science Education and their Measurement] (2011-2012)
    Conducted by: Freie Universität Berlin, Prof. Dr Yvonne Anders; Goethe University Frankfurt, Prof. Dr. Ilonca Hardy; Heidelberg University, Prof. Dr Sabina Pauen; IPN Kiel, Prof. Dr Mirjam Steffensky
    Innovative Teaching for Effective Learning (2012)
    Conducted by: The OECD

  • Entwicklung des Verständnisses zum Thema Akustik bei Kindern im Alter von 3 bis 10 Jahren [The Development of the Understanding of Acoustics among Children Between the Ages of Three and Ten] (2011)
    Conducted by: Heidelberg University, Dr Susanna Jeschonek

  • Entwicklung des Verständnisses des Phänomens Magnetismus bei Kindern im Alter von 3 bis 6 Jahren [The Development of the Understanding of the Phenomenon of Magnetism among Children Between the Ages of Three and Six] (2010)
    Conducted by: Heidelberg University, Dr. Susanna Jeschonek

  • Bemerkungen zu den Konzepten der Stiftung „Haus der kleinen Forscher"[Comments on the Concepts of the “Haus der kleinen Forscher” Foundation](2010)
    Conducted by: Dr. Salman Ansari

  • Entwicklung mathematischer und naturwissenschaftlicher Kompetenzen in der frühen Kindheit [The Development of Mathematical and Scientific Competencies in Early Childhood] (2009-2012)
    Conducted by: Heidelberg University; Dr Janna Pahnke, Prof. Dr Sabina Pauen

  • Trainerinnen und Trainer im „Haus der kleinen Forscher" [“Haus der kleinen Forscher” Foundation Trainers] (2011)
    Conducted by: ZNL TransferCentre for Neuroscience and Learning; Maren Lau, Michael Fritz, Dr Katrin Hille

  • Einführung des Schwerpunktthemas Mathematik mit den Mathematikkarten der Stiftung "Haus der kleinen Forscher"- Ein Modellprojekt im nifbe Regionalnetz SüdWest [Introduction to the Key Topic of Mathematics with the Mathematics Card Sets of the “Haus der kleinen Forscher” Programme. A Pilot Project in the nifbe Regionalnetwerk Südwest] (2010-2011)
    Conducted by: University of Vechta; Dr Gabriele Grieshop, Prof. Dr Martin Winter

  • Monitoring von Motivationskonzepten für den Techniknachwuchs [Monitoring of Concepts for the Motivation of the Next Generation of Technology Professionals] (2011)
    Conducted by: acatech / University of Stuttgart, Prof. Dr Ortwin Renn

  • Expertise: Experimentieren in Kindertagesstätten. Eine exemplarische Studie zu Ko-Konstruktionsprozessen von Erzieherinnen und Kindern[Expert Report: Scientific Inquiry in Early Childhood Education and Care Centres. An Exemplary Study on Co-Construction Processes on the Part of Educators and Children] (2011)
    Conducted by: Martin-Luther University of Halle-Wittenberg; Prof. Dr Ursula Rabe-Kleberg, Franziska Kramer

  • Expertise zur Reflexion der Ziele und Angebote des Programms „Haus der kleinen Forscher" sowie Empfehlungen für eine weitergehende wissenschaftliche Belgleitforschung [Expert Report on Reflection on the Objectives and Offerings of the “Haus der kleinen Forscher” Programme, and Recommendations for Further Scientific Accompaniment] (2009-2010)
    Conducted by: Freie Universität Berlin / International Academy (INA), Dr Christa Preissing, Dr Elke Heller

  • Erzieherinnen und ihre Haltung zu Naturwissenschaften und Technik für Jungen und Mädchen. Eine qualitative Pilotstudie in Kindertagesstätten Sachsen-Anhalts [Early Childhood Educators and their Attitude Towards Science and Technology for Boys and Girls. A Qualitative Pilot Study in Early Childhood Education and Care Centres in Saxony-Anhalt] (2009-2010)
    Conducted by: Martin-Luther University of Halle-Wittenberg; Prof. Dr Ursula Rabe-Kleberg, Franziska Schulze

  • Naturwissenschaften und Technik in Kindertageseinrichtungen: Eine Expertise zur Fortbildungsstruktur der Stiftung "Haus der kleinen Forscher" [Science and Technology in Early Childhood Education and Care Centres: An Expert Report on the Professional Development Structure of the “Haus der kleinen Forscher” Foundation] (2009-2010)
    Conducted by: ZNL TransferCentre for Neuroscience and Learning, Petra Evanschitzky

  • Pädagogischer Ansatz und Multiplikatorenmodell der Stiftung "Haus der kleinen Forscher" [Pedagogic Approach and Multiplier Model of the “Haus der kleinen Forscher” Foundation] (2009-2010)
    Conducted by: The State Institute of Early Childhood (IFP); Anna Spindler, Dr Dagmar Berwanger

  • Entwicklung mathematischer und naturwissenschaftlicher Kompetenzen in der frühen Kindheit [The Development of Mathematical and Scientific Competencies in Early Childhood] (2009-2012)
    Conducted by: Heidelberg University; Dr Janna Pahnke, Prof. Dr Sabina Pauen
  • Trainerinnen und Trainer im „Haus der kleinen Forscher" [“Haus der kleinen Forscher” Foundation Trainers] (2011)
    Conducted by: ZNL TransferCentre for Neuroscience and Learning; Maren Lau, Michael Fritz, Dr Katrin Hille

  • Einführung des Schwerpunktthemas Mathematik mit den Mathematikkarten der Stiftung "Haus der kleinen Forscher"- Ein Modellprojekt im nifbe Regionalnetz SüdWest [Introduction to the Key Topic of Mathematics with the Mathematics Card Sets of the “Haus der kleinen Forscher” Programme. A Pilot Project in the nifbe Regionalnetwerk Südwest] (2010-2011)
    Conducted by: University of Vechta; Dr Gabriele Grieshop, Prof. Dr Martin Winter

  • Monitoring von Motivationskonzepten für den Techniknachwuchs [Monitoring of Concepts for the Motivation of the Next Generation of Technology Professionals] (2011)
    Conducted by: acatech / University of Stuttgart, Prof. Dr Ortwin Renn

  • Expertise: Experimentieren in Kindertagesstätten. Eine exemplarische Studie zu Ko-Konstruktionsprozessen von Erzieherinnen und Kindern[Expert Report: Scientific Inquiry in Early Childhood Education and Care Centres. An Exemplary Study on Co-Construction Processes on the Part of Educators and Children] (2011)
    Conducted by: Martin-Luther University of Halle-Wittenberg; Prof. Dr Ursula Rabe-Kleberg, Franziska Kramer

  • Expertise zur Reflexion der Ziele und Angebote des Programms „Haus der kleinen Forscher" sowie Empfehlungen für eine weitergehende wissenschaftliche Belgleitforschung [Expert Report on Reflection on the Objectives and Offerings of the “Haus der kleinen Forscher” Programme, and Recommendations for Further Scientific Accompaniment] (2009-2010)
    Conducted by: Freie Universität Berlin / International Academy (INA), Dr Christa Preissing, Dr Elke Heller

  • Erzieherinnen und ihre Haltung zu Naturwissenschaften und Technik für Jungen und Mädchen. Eine qualitative Pilotstudie in Kindertagesstätten Sachsen-Anhalts [Early Childhood Educators and their Attitude Towards Science and Technology for Boys and Girls. A Qualitative Pilot Study in Early Childhood Education and Care Centres in Saxony-Anhalt] (2009-2010)
    Conducted by: Martin-Luther University of Halle-Wittenberg; Prof. Dr Ursula Rabe-Kleberg,

Haus der kleinen Forscher auf Facebook Haus der kleinen Forscher auf Twitter Haus der kleinen Forscher auf Youtube